Maszyna TBM gotowa do drążenia ponad dwukilometrowego tunelu na odcinku S19
O tym, kiedy rozpocznie się drążenie ponad dwukilometrowego tunelu zdecyduje wykonawca odcinka firma Mostostal.
Rarus przypomniała, że prace przy drążeniu tunelu miały się rozpocząć w ubiegłym roku. Jednak w lipcu ub.r. na budowie tego odcinka, podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu, stwierdzono ulatnianie się gazu. Po zbadaniu próbek okazało się, że to metan.
Wykonawca wstrzymał prace m.in. przy wierceniu pozostałych studni. Konieczne stało się dostosowanie maszyny TBM do wiercenie w środowisku metanowym.
Jak poinformowała w poniedziałek rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA, zamontowano już niezbędne urządzenia, które umożliwią maszynie pracę w środowisku metanowym.
Maszyna TBM, którą nazwaną Karpatką, ma drążyć tunel o długości 2255 m. Tunel będzie składać się z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.
Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.
Prace budowlane na odcinku S19 Rzeszów Południe-Babica rozpoczęły się w kwietniu 2022 r.
W ramach inwestycji zostanie wybudowany ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 988.
Oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt.
W ramach umowy zostanie wybudowane również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy jest realizowany w systemie +projektuj i buduj+. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2026 r.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości. (PAP)
huk/ drag/